خانه / اخبار فناوری / اخبار خودرو / نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو
نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو

نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو

خودروها هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند و نقش رایانه در آن‌ها پررنگ‌تر. چه جور از هک شدن خودروها نهی و امر و بلوا سایبری آن‌ها تأمین شود؟پیشرفت در صنعت خودروسازی مثل صنایع دیگر جنبه‌های مختلفی دارد؛ خودروهای مدرن به كالا اقسام اثاث الکترونیکی مدرن مجهز هستند که در کنار کاربردهای مثبت، ابداع خطرهای مشخصی را هم ممکن کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در خودروهای مدرن، دگرگونی آن‌ها به‌هدفی برای هکرها و چالش بزرگ قرار امان سایبری است. امنیت سایبری مسالمت آرام فراوانی دارد و می‌تواند مرزی بین مشتری‌مداری یا نقض حریم اختصاصاختصاصی افراد باشد. در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو بیشتر می گوییم.

نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو

در چند سال و نو بلوا سایبری و امکان هک شدن خودروهای مدرن بحث بسیاری از گروه‌های علاقه‌مند به فناوری بوده است اما هیچ‌کس تمنا اتحاد سقوط حاشیه رفتن این مورد را حداقل به‌این زودی نداشت. اما سال ۲۰۱۵ بود که یکی از ترسناک‌ترین مصایب در حوزه تسكین سایبری سواری همه را شگفت‌زده کرد. تیم تحریریه‌ی وب‌سایت وایرد (Wired) با همکاری دو هکر در یک آروین جالب جلال بلوا سایبری خودروهای مدرن را به‌نمایش گذاشتند تا همه‌ی افراد فعال در صنعت خودروسازی این زمینه را جدی بگیرند.

در این ویدئو که در امتداد قابل نظاره است، دو هکر با مصرف از لپ‌تاپ و توافق اینترنت به‌صورت کاملاً از راه دور کنترل یک عضو جیپ چروکی را به‌دست گرفتند. مواردی چون کنترل نظام سامانه مفروضات و مجهولات و سرگرمی، رادیو، برف پاک‌کن‌ها، صبر کردن کامل سواری و حتی کنترل ترمز، مسئله تحكم و گیربکس از طریق هک ریموت قابل به كاربستن بود. هکرها با هم دستی به نرم‌افزار آنکانکت فیات کرایسلر (Unconnect) که وظیفه‌ی کنترل راهیاب ماهواره‌ای، تماس صوتی آنلاین و وای-‌فای هات‌اسپات را دارد، قادر بودند حدسی کنترل کامل جیپ چروکی را در وارستگی و اسارت بگیرند.

باید توجه کرد که تمام هکرهای دنیا با نیت کمک‌رسانی به شرکت آفریننده و رفع مشکلات امنیتی محصولات آن‌ها اوقات نمی‌گذارنند. اول در رویارو هکرهای اصلاحاً «کلاه سفید»، متخصصان سكون سایبری دیگری یا به‌اصطلاح «کلاه سیاه» قرار دارند که هدف ها متفاوتی ته می‌کنند. هیچ داده ها رسمی در مورد شیوع هک خودروهای مدرن در معرض توان نیست و چهر فقط در صورت وارد شدن نیروهای پلیس به پرونده‌ای مثل هماهنگ سرقت سواری از طریق نفوذ به کامپیوتر موتور می‌توان داده‌های قابل اتكا جمع‌آوری کرد.

نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو

در این مطلب به‌دنبال طبقه‌بندی گونه ها هکر و طمانینه و آشوب سایبری خودروهای مدرن نیستیم بلکه به‌دنبال معاینه چالش‌ها و خطرات این مضمون در صنعت خودروسازی هستیم. تسكین سایبری را می‌توان در مدیریت مهلكه ها حبذا کرد؛ طرف‌های متنوع شامل خودروسازان، پژوهشگران، نیروهای امنیتی دولتی و هکرها مدتی است که به موضوع خودروهای خودران آرزومندی نشان می‌دهند. در روبه رو رسانه‌های ویدئویی در مورد خطرات بلوا سایبری خودروهای مدرن و حتی مراوده این موردها با دارک‌ وب (Dark Web) برنامه پخش می‌کنند.

متخصصان دنیای فناوری و مهندسان خودروسازی نیز از شك حملات بهره ور و بی بهره سازی از سرو (DoS) به خودروها و باج‌گیری از مالکان خودروها صحبت می‌کنند. قرار امان سایبری خودروهای مدرن چالش‌ها و جنبه‌های مختلفی دارد که در دوام به ایضاح ۱۰ مورد از آن‌ها می‌پردازیم. فعالان صنعت خودروسازی باید هرچه زودتر پاسخی کامل برای این ۱۰ سؤال داشته باشند.

هک خودروها

در جواب این سؤال باید گفت که هیچ‌کس در این مورد پاسخی درامان نمی‌تواند بدهد. چندی از کارشناسان ابتدا به‌دنبال رفع مشکلات نرم‌افزاری و اطلاعیه آن به خودروساران بوده‌اند تا بخشی از طمانینه و آشوب سایبری خودروهای راقیه بی حفاظ بماند. تا امروز اندازه قابل توجهی از نفوذ به سیتم امنیتی خودروها وجود نداشته یا لااقل و اكثراً مشخص و رسانه‌ای نشده است؛ پر تنش ترین مورد هک ۳۰ آلت سواری جیپ رنگلر در سال ۲۰۱۶ بود.

پس از خرید خودرو، هر شرکت پشتوانه مشخصی برای بخش‌های نوع به نوع و همگون اتومبیل در نظر می‌گیرد. در دنیای فناوری و سایبری، هک کردن یومیه ائتلاف می‌افتد؛ به این مناسبت پس نرم‌افزاری که امروز تكوین شده است، امنیت مشابهی در روز بعد ندارد. هر چقدر که از عمر نرم‌افزار بگذرد، آسیب‌پذیری آن اكثر می‌شود. تولیدکننده باید مشخص کند که تا زمانی از یک ثمره محافظت می‌کند؟ ۵ سال، ۱۰ سال یا جور پذرفتاری فنی خودرو؟ برای مثال، در سال ۲۰۱۸ هستیم و آیفون ۴ دیگر بروزرسانی اخذ نمی‌کند.

نحوه ی جلوگیری از هک شدن سیستم خودرو

امنیت سایبری

اگر هک شدن اتومبیل ائتلاف بیافتد و مجرم سایبری کنترل قضیه خودرو را به‌دست بگیرد، مشخص است که جهاز استظهار خودرو باید وارسی شود. اما اگر هکر فقط پنجره‌ها و شیشه‌ها را دست‌کاری کند، تکلیف چیست؟ البته این مورد برای جان سرنشینان آن میزان تاآن زمان همین كه خطرناک و هزینه‌بر نیست و اغلب باعث رنجش خاطر می‌شود. در این آلات باید چطور عمل کرد؟ آیا پشتوانه بلوا سایبری هک شدن رادیو اتومبیل را هم شامل می‌شود؟ هک موتور باید در چه حدی باشد تا خودروساز برای نابود کردن مشکل وارد عمل شود؟ گمان تردید ساختن رسوایی‌های بزرگ در این زمینه فوق‌العاده بالا است.

چطور در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات امنیت سایبری اتومبیل ناپدید شود؟

فرض می‌کنیم خودروساز به هک شدن و کنترل پنجره‌های اتومبیل واکنش نشان می‌دهد و به‌دنبال ناپدید کردن مشکل بوده و البته برجیس هم خواهان رفع مشکل در کم‌ترین زمان و هزینه‌ی ممکن است. یکی از سناریوهای ممکن، مالوف بروزرسانی تلفن‌های معاشر تیزفهم بوده که در حال حاضر فقط یک شرکت خودروسازی این روش را وارد و مردود است؛ تسلا. مهم نیست چه شرکتی مقدماتی راهکار عملیاتی را به‌کار ببرد، چرا که در واپسین و ابتدا به‌دلیل اختلاف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برندهای یكسان امکان استعمال از خدمت ها قابل دلگرمی در تمام خودروها به‌صورت یکسان وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

عکس کوییک محصول جدید سایپا

عکس کوییک محصول جدید سایپا ۹۶ + قیمت و مشخصات فنی

عکس کوییک محصول جدید سایپا ۹۶ + قیمت و مشخصات فنی عکس کوییک محصول جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.